Wednesday, August 06, 2003

سلام با اجازه مامان خانمي عزيز
امروز يه مطلب در مورد مسافرت افراد حامله ديدم که خيلي برام جالب بود.
قطار بهترين وسيله‌ي مسافرت در دوران بارداري است، زيرا به دليل عدم بروز تغييرات ناگهاني در وضعيت آن و امكان دسترسي به خدمات درماني خطرات كمتري مادر و جنين را تهديد مي‌كند.
دكتر بهروز موحد متخصص زنان و زايمان در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اين مطلب تصريح كرد: امكان بروز حوادث و اتفاقات غير مترقبه با قطار بسيار كمتر بوده و از هفته‌ي 32 بارداري به بعد طبق قوانين بين‌المللي مسافرت با هواپيما به دليل احتمال بروز درد زايماني و زايمان زودرس در حين مسافرت و عدم دسترسي به مراكز درماني مجاز نيست.
وي تاكيد كرد: مسافرت در طي دوران بارداري به وضعيت مادر، جنين و شرايط موجود در سفر بستگي دارد، در صورتي كه حامگلي بدون عارضه باشد، سفر كردن اثر مضري بر بارداري ندارد.
اين متخصص ادامه داد: مسافرت با ماشين و هواپيما تهوع و استفراغ سه ماهه‌ي اول بارداري را تشديد مي‌كند، لذا براي تخفيف اين حالت از داروهاي موثر ولي كم خطر مي‌توان استفاده كرد.
دكتر موحد، مصرف داروهايي همچون ويتامين B6 همراه با رعايت الگوي مصرفي همچون زياد كردن تعداد وعده‌هاي غذايي و كم كردن حجم وعده‌ها كه مانع از پر يا خالي شدن معده مي‌گردد، را از ديگر راههاي موثر در كم كردن تهوع و استفراغ ذكر كرد.
به گفته‌ي وي، مسافرت با هواپيما در صورتي كه فشار هوا در داخل هواپيما كاملا تنظيم شده باشد، مشكلي ايجاد نخواهد كرد؛ مسافرت در سه ماهه‌ي دوم بارداري در صورت عدم بروز مشكلاتي همچون خونريزي، وجود جفت سر راهي، سابقه‌ي سقط مكرر، نارسايي دهانه‌ي رحم و بارداري، دو و چند قلويي و خطر زايمان زودرس بلامانع است.
اين متخصص يادآور شد‌: از آنجايي كه تزريق بسياري از واكسن‌ها در طي دوران بارداري ممنوع است، لذا مسافرت به برخي از مناطق آلوده به بيماري‌هاي مسري و خطرناك مجاز نيست.
دكتر موحد در خاتمه خاطرنشان كرد: مسافرت به مناطقي كه ارتفاع زيادتري نسبت به سطح دريا دارد، به دليل كاهش فشار اكسيژن مضر است و منجر به افزايش توليد گلبول قرمز براي جبران اين كاهش مي‌شود.

No comments: